Veelgestelde vragen

‘Tegen betaling van een redelijke prijs aan de boeren, gezonde en betaalbare aardappelen, groente en fruit van boeren uit de regio structureel toegankelijk maken voor mensen in Amsterdam met een kleine portemonnee’. Daarna willen we gefaseerd uitbreiden naar andere steden in Nederland.

Boeren voor Buren is momenteel actief in Amsterdam, maar het doel is, om geleidelijk uit te breiden binnen de regio Amsterdam en mogelijk later daarbuiten. Onze droom is om in heel Nederland pakketten groente en fruit te kunnen leveren aan mensen met een kleine portemonnee.

Wij richten ons alleen op mensen die het echt nodig hebben, dus mensen met een kleine portemonnee. Wij bereiken deze mensen via verschillende kanalen die onze doelgroep goed kennen zoals Stichting Studiezalen en Stadspas van de Gemeente Amsterdam. Op dit moment kunnen alleen Amsterdamse stadspashouders – groene stip –  bij ons bestellen en houden we onze focus op deze doelgroep. Wel hopen we dat de korte keten principes ook meer toegepast worden door andere voedselbox-aanbieders, waarbij ze nadrukkelijk een redelijke prijs aan de boeren als uitgangspunt nemen.

Via deze site van de gemeente kun je zien of je in aanmerking komt voor een gratis stadspas en deze ook direct aanvragen:

https://www.amsterdam.nl/werk-inkomen/pak-je-kans/stadspas-met-groene-stip-aanvragen/

Ja, dat gebeurt in gangbaar. Maar dan wel in zeer kleine hoeveelheden waarvan het residu niet terug te vinden is in de producten zelf. Er zijn hele strenge eisen van de voedselveiligheid in Nederland en het residu zit ruim onder de wettelijke norm. Dat kan anders zijn bij groente uit andere landen. Biologisch en gangbaar zijn in Nederland heel erg naar elkaar toe gegroeid.

Vragen over bestellingen

Op onze website vind je een bestelpagina (winkel) waar ons actuele aanbod staat. Op dit moment  leveren we een standaard assortiment in drie verschillende hoeveelheden voor een bedrag tussen de €4.95,- en € 14,95,-. Ook hebben we een seizoenspecial die je voor €4,65 aan jouw pakket kan toevoegen. De inhoud van het assortiment wordt kort van te voren geselecteerd samen met de boeren en is afhankelijk van het seizoen en de prijs van de groente en het fruit. Je vindt de samenstelling van de inhoud op onze bestelpagina. De inhoud draagt bij aan de wekelijkse behoefte in groenten en aardappelen, conform de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Wij kopen tegen scherpe en tegelijkertijd redelijke prijzen in bij de boeren. De producten wisselen per keer, want de prijs is afhankelijk van het gewenste assortiment en de beschikbaarheid. Wel is het streven vaste prijzen voor het assortiment te hanteren. Dit betekent dat we de ene week net een paar cent per bestelling meer kunnen investeren om op te schalen dan de andere week. Wij maken zelf geen winst als stichting.

Met je Amsterdamse Stadspas met groene stip kun je per aanbieding 1 bestelling doen. We leveren nu eens in de twee weken. Op de bestelpagina (winkel) staat de actuele leverdatum.

We vragen om bij de bestelling via onze bestelpagina online te betalen. Dit doe je door het Stadspasnummer in te voeren en een keuze te maken voor de hoeveelheid die jij wil bestellen. Daarna kun je via een automatische betaling het bedrag overmaken, alleen dan wordt de bestelling geaccepteerd en ontvang je een bevestiging. Door vooraf te laten betalen kunnen we de prijs zo laag mogelijk houden. We accepteren daarom ook geen contant geld.

Als je bestelling is betaald, is deze definitief. Je kunt deze niet meer annuleren. Wel kun je ons via het contactformulier een bericht sturen en dan kijken we of we samen een oplossing kunnen vinden.

Wij bezorgen jouw bestelling niet thuis. Ook dit doen we om de prijs die je betaalt zo laag mogelijk te houden. We vragen je daarom je bestelling op te komen halen en je eigen tas mee te nemen die je op de afhaal locatie kunt vullen. Bij het invoeren van de bestelling kun je jouw afhaal locatie kiezen.

Ik kan zelf mijn pakket niet ophalen, wat nu?
Kun je zelf niet komen en wil je toch bestellen dan raden we je aan om zelf iemand te zoeken die de bestelling voor jou kan ophalen. Lukt dit echt niet stuur ons dan een mail voordat je bestelt, dan zullen we contact met je opnemen en bekijken of we je daarbij kunnen helpen.

Kun je zelf niet komen en wil je toch bestellen dan raden we je aan om zelf iemand te zoeken die de bestelling voor jou kan ophalen. Lukt dit echt niet stuur ons dan een mail voordat je bestelt, dan zullen we contact met je opnemen en bekijken of we je daarbij kunnen helpen.

Een grote, stevige boodschappentas, want je komt een zware bestelling ophalen. En je betaalbewijs /bevestiging van je bestelling en je stadspas.

Meer over ons

Boeren voor Buren is een Stichting zonder winstoogmerk. De kleine marge – die gewonnen wordt door schakels over te slaan- wordt geïnvesteerd in het opbouwen van de organisatie, het mogelijk maken van opschalen, in het betaalbaar houden van de groente en fruit en in het garanderen van een redelijke prijs voor de boeren. Dat doen we door intensief samen te werken met partners zoals:

  • Gemeente Amsterdam (Stadspas) en Studiezalen die ons helpen met het bereiken van onze doelgroep en ondersteunen met faciliteiten zoals communicatiekanalen en locaties. Daarnaast heeft de Gemeente Amsterdam een subsidie verstrekt en stelt kosteloos expertise beschikbaar voor het opstarten van de organisatie.
  • Rabobank, die ons helpt door het kosteloos ter beschikking stellen van expertise en haar grote netwerk in onder andere de voedsel en agrarische sector en het verbinden van klanten van Rabobank met ons.
  • Collectieven zoals Flevofood en aangesloten boeren die ons ondersteunen bij het selecteren en leveren van de verse groente en fruit tegen redelijke prijzen.
  • Logistieke partners die ons helpen bij het inrichten en uitvoeren van onderdelen van de korte keten zoals transport en uitgifte vanuit loodsen in de wijk.
  • IT-experts zoals social enterprise Techgrounds die ons helpen met de ontwikkeling van ons online platform.

Eric Traa, van Rabobank Amsterdam: “Aan het begin van de Corona crisis hadden de boeren het zwaar en stond hen het huilen soms nader dan het lachen. Ze konden hun producten niet kwijt aan de markt op dat moment!” Op datzelfde moment werd Abdelhamid Idrissi, van Studiezalen, geconfronteerd met schrijnende situaties bij sommige gezinnen. Samen met Ruben Nieuwenhuis, medeoprichter van TechGrounds, bedachten ze een initiatief om dit bij elkaar te brengen; Boeren voor Buren. Met financiële hulp van de Rabobank, de gemeente Amsterdam en de vrijwillige inzet van velen was de eerste fase gericht op de noodhulp aan 250 gezinnen. Maar al vanaf de start was er de ambitie om in de toekomst duizenden gezinnen met een kleine portemonnee te voorzien van betaalbaar, lokaal en vers voedsel.

Na de eerste weken, waarin de voedselpakketten werden gedoneerd, ging Boeren voor Buren over naar een betaalmodel. Er volgde een samenwerking met gemeente Amsterdam, waardoor gezinnen met een stadspas voor een klein bedrag een pakket bij Boeren voor Buren konden bestellen. Afgelopen juli volgde de eerste uitgifte met twee soorten pakketten. Een pakket voor een groot huishouden van 16 kg voor €14,95 en een pakket voor een klein huishouden van 10 kg voor €9,95. Beide gevuld met verse en lokale groente en fruit. Boeren voor Buren biedt sinds oktober ook een pakket aan voor een eenpersoonshuishouden van 5 kg voor €4,95 en een additioneel seizoenspakket van 6 groenten voor slechts €4,65.

Het is de ambitie van de initiatiefnemers om de komende maanden te groeien naar minimaal 1800 klanten die op wekelijkse basis hun groente en fruit bestellen via Boeren voor Buren. Met die aantallen is er sprake van een duurzaam model dat verder opgeschaald kan worden. Uiteindelijk is het doel om tienduizenden huishoudens wekelijks te bedienen, ook buiten Amsterdam.

Stichting Boeren voor Buren is een stichting zonder winstoogmerk dus er zal altijd naar worden gestreefd om de prijs voor klanten te verlagen en de prijs voor de boeren te verhogen.

Wij verbinden de Nederlandse boeren en Amsterdammers met een kleine portemonnee. Ons doel is Amsterdammers met een stadspas iedere week van groente en fruit te voorzien, tegen een lage prijs. Doordat we de voedselketen verkorten en wij als stichting geen winstoogmerk hebben, krijgen de Nederlandse boeren een eerlijke prijs voor hun producten. Omdat we in direct contact staan met de boeren, krijgen we wekelijks inzicht in welke producten er ‘over’ zijn. Daarnaast kopen we diverse andere groente en fruit in met mogelijk een afwijkende vorm of formaat dan wat je gewend bent om in de supermarkten te zien, maar dat wel net zo voedzaam, lekker en gezond is.

Onze missie is om volgend jaar ook mensen buiten Amsterdam met een kleine portemonnee te voorzien van betaalbare groente en fruit.

De producten komen uit de Flevopolder, rechtstreeks van de boeren. Boeren voor Buren krijgt vooral de producten aangeboden die op dat moment in overschot zijn en vult het pakket verder aan met B-keuze producten. Zo krijgt de boer een eerlijke prijs voor zijn producten en kan Boeren voor Buren de prijs voor de consument zo laag mogelijk houden.

Daarnaast streven we ernaar om de keten zo kort mogelijk te houden. Dat wil zeggen dat er zo min mogelijk schakels zitten tussen de boer en de consument. Momenteel worden de groenten en het fruit rechtstreeks van de Flevopolder naar Amsterdam vervoerd, waar de pakketten samengesteld worden en verdeeld worden over de uitgiftepunten.

Klanten kunnen een pakket bestellen en ophalen bij een van de drie uitgiftepunten in de wijk. Er bevinden zich twee uitgiftepunten in Nieuw-West, buurtcentrum Daadkr8 en basisschool ‘t Koggeschip en buurtcentrum De driehoek in Noord. De RAI Amsterdam stelde onlangs een van hun loodsen beschikbaar, welke nu fungeert als centraal distributiepunt van Boeren voor Buren. Vanuit daar worden de pakketten samengesteld en gedistribueerd naar de decentrale uitgiftepunten.

Overige

Boeren voor Buren is een stichting en heeft geen winstoogmerk. Dus eventuele marge zullen wij gebruiken om investeringen te doen die we nodig hebben de organisatie te verstevigen en om te schalen naar andere regio’s.

Probeer te kiezen voor lokale seizoenproducten! Koop je bij Boeren voor Buren, dan weet je zeker dat je daarin slaagt.

Veel boeren in Nederland hebben te kampen met voedseloverschotten en/of ze krijgen onredelijk lage prijzen voor hun groente en fruit dat bijvoorbeeld wat groter of kleiner is dan dat je normaal in winkels ziet. Een wortel met een iets andere maat, een kromme komkommer of een paprika met een zonnebrand plekje voldoen niet aan de supermarkteis. Kromme groente en fruit zijn tenslotte net zo lekker en gezond. Door ook deze producten bij de boer te kopen, voorkomen we voedselverspilling en krijgen de boeren nog steeds een goede prijs voor hun harde werk.

De voedselbank verstrekt gratis complete voedselboxen voor huishoudens die geen geld hebben om boodschappen te doen. Boeren voor Buren heeft een andere doelgroep: huishoudens die het niet breed hebben, maar wel enige koopkracht om hun wekelijkse boodschappen te doen. En wij bieden alleen lokale verse aardappelen, groente en fruit aan voor een zeer lage prijs, maar niet gratis. Hiermee verbeteren en vergroten we de zelfredzaamheid van onze doelgroep.

We werken op dit moment samen met boeren uit de regio. Mocht je met ons in contact willen komen als boer vul dan het contactformulier in en geef zo je interesse doorgeven.

Vul het contactformulier in met je vraag en e-mail adres en dan zullen we je vraag beantwoorden. Ook houden we veel gestelde vragen bij en nemen deze op in deze lijst.