Veelgestelde vragen over Boeren voor Buren

Wat is de missie van Boeren voor Buren ?

‘Tegen betaling van een redelijke prijs aan de boeren, gezonde en betaalbare aardappelen, groente & fruit van boeren uit de regio structureel toegankelijk maken voor mensen in Amsterdam met een kleine portemonnee’. Daarna willen we gefaseerd uitbreiden naar andere steden in Nederland.


Waar zijn we actief ?

Boeren voor Buren is tijdens de Corona periode gestart in Amsterdam met kleine aantallen leveringen om de korte keten te laten werken voor haar doelgroep. Om de leveringen te kunnen garanderen en de prijzen zo laag mogelijk te houden zullen we geleidelijk uitbreiden binnen de regio Amsterdam en mogelijk later daarbuiten. Onze droom is om in heel Nederland te kunnen leveren.


Wie horen tot onze doelgroep ?

Wij richten ons alleen op mensen die het echt nodig hebben, dus mensen met een kleine portemonnee. Wij bereiken deze mensen via verschillende kanalen die onze doelgroep goed kennen zoals Studiezalen en Stadspas van de Gemeente Amsterdam. Op dit moment kunnen alleen Amsterdamse stadspashouders met een groene stip, bij ons bestellen. Wij richten ons niet op andere doelgroepen. Wel hopen we dat de korte keten principes ook meer gebruikt wordt door andere voedselbox aanbieders, waarbij ze nadrukkelijk een redelijke prijs aan de boeren ook als uitgangspunt nemen.


Hoe kom je aan een Amsterdamse stadspas?

Via deze site van de gemeente kun je zien of je in aanmerking komt voor een gratis stadspas en deze ook direct aanvragen:

https://www.amsterdam.nl/werk-inkomen/pak-je-kans/stadspas-met-groene-stip-aanvragen/


Hoe kun je bestellen bij Boeren voor Buren en wat kost het ?

Op onze website vind je een bestelpagina (winkel) waar ons actuele aanbod staat. We leveren alleen een standaard assortiment in twee verschillende hoeveelheden voor een bedrag tussen de € 10,- en         € 20,-. De inhoud van het assortiment wordt kort van te voren geselecteerd samen met de boeren en is afhankelijk van het seizoen en de prijs van de groenten en het fruit. Je vindt de samenstelling van de inhoud op onze bestelpagina. De inhoud voorziet in de wekelijkse aardappel, groente- en fruitbehoefte, conform de richtlijnen van het Voedingscentrum.


Hoe bepalen jullie je prijs?

Wij kopen tegen scherpe en tegelijkertijd redelijke prijzen in bij de boeren. Die wisselen per keer, want de prijs is afhankelijk van het gewenste assortiment en de beschikbaarheid. Wel willen we vaste prijzen voor het assortiment hanteren, zodat iedereen weet wat te verwachten. Dit betekent dat we de ene week net een paar cent per bestelling meer kunnen investeren om op te schalen dan de andere week. Wij maken zelf geen winst als stichting.


Hoe vaak kun je bestellen ?

Met je Amsterdamse Stadspas met groene stip kun je per aanbieding 1 bestelling doen. We leveren nu 1 à 2 keer per maand en zijn van plan om over te gaan op wekelijkse levering. Op de bestelpagina (winkel) staat de actuele leverdatum.


Hoe kun je betalen ?

We vragen om bij de bestelling via onze bestelpagina online te betalen. Dit doe je door het Stadspasnummer in te voeren en een keuze te maken voor de hoeveelheid die jij wil bestellen. Daarna kun je via een automatische betaling het bedrag overmaken, alleen dan wordt de bestelling geaccepteerd en ontvang je een bevestiging. Door vooraf te laten betalen kunnen we de prijs zo laag mogelijk houden. We accepteren daarom ook geen contant geld.


Kan ik mijn bestelling nog annuleren?

Als je bestelling is betaald, is deze definitief. Je kunt deze dan niet meer annuleren. Wel kun je ons dan via het contactformulier een bericht sturen en dan kijken we of we samen een oplossing kunnen vinden; wellicht dat we de bestelling aan iemand anders kunnen overdragen.


Wordt je bestelling thuis bezorgd ?

Wij bezorgen jouw bestelling vooralsnog niet thuis. Ook dit doen we om de prijs die je betaald zo laag mogelijk houden. We vragen je daarom je bestelling op te komen halen en je eigen tas mee te nemen die je op de afhaallocatie kunt vullen. Bij het invoeren van de bestelling kun je al zien wat de afhaallocatie is en wanneer je langs kunt komen. Kun je zelf niet komen en wil je toch bestellen dan raden we je aan om zelf iemand te zoeken in jouw buurt die je bestelling samen met jou kan komen ophalen. Lukt dit echt niet stuur ons dan een mail voordat je bestelt, dan zullen we contact met je opnemen en bekijken of we je daarbij kunnen helpen.


Wat moet je meenemen als je de aardappelen, groenten en fruit komt ophalen?

Een grote, stevige boodschappentas, want je komt een zware bestelling ophalen. En je betaalbewijs /bevestiging van je bestelling.


Gaan jullie naast groente & fruit ook andere voedselproducten (zoals zuivel en vlees) leveren?

Nee, de focus van Boeren voor Buren is volledig op Aardappelen, Groente & Fruit. We hebben als doel om eerst Nederland breed deze basisbehoefte bij de doelgroep te krijgen. Pas dan gaan we nieuwe plannen maken.


Hoe bepalen jullie je prijs?

Wij kopen tegen scherpe en tegelijkertijd redelijke prijzen in bij de boeren. Die wisselen per keer, want de prijs is afhankelijk van het gewenste assortiment en de beschikbaarheid. Wel willen we vaste prijzen voor de shoppers hanteren, zodat iedereen weet wat te verwachten. Dit betekent dat we de ene week net een paar cent per bestelling meer kunnen investeren om op te schalen dan de andere week. Wij maken zelf geen winst als stichting.


Wat doen jullie met eventuele marge?

Wij hebben geen winstoogmerk. Dus eventuele marge zullen wij gebruiken om de investeringen te doen die we nodig hebben om te schalen naar andere regio’s. Door volume te laten groeien verwachten we de prijs voor onze klanten te kunnen verlagen en aan de andere de prijs voor de boer te kunnen vergroten.


Wat kan ik doen om milieubewust voedsel te kopen ?
Probeer te kiezen voor lokale seizoensproducten! Koop je bij Boeren voor Buren, dan weet je zeker dat je daarin slaagt.


Waarom is de komkommer van Boeren voor Buren krom ?

Veel boeren in Nederland hebben te kampen met voedseloverschotten en/of krijgen ze onredelijk lage prijzen voor hun groente en fruit dat bijvoorbeeld wat groter of kleiner is dan dat je normaal in winkels ziet. Een wortel met een maatje meer, een kromme komkommer of een paprika met een zonnebrandplekje… Omdat ze net iets anders zijn dan hun ‘perfecte’ broertjes en zusjes, belanden ze niet altijd op ons bord. En dat is hartstikke zonde! Dit kromme groente en fruit is tenslotte net zo lekker en gezond. Door ook deze producten bij de boer te kopen, voorkomen we voedselverspilling en krijgen de boeren nog steeds een goede prijs voor hun harde werk.


Wie zijn wij ?

Boeren voor Buren is een Stichting zonder winstoogmerk. De kleine marges – die gewonnen wordt door schakels over te slaan- worden geïnvesteerd in het opschalen, in het betaalbaar houden van de groente en fruit en in het garanderen van een redelijke prijs voor de boeren. Dat doen we door intensief samen te werken met partners zoals:

  • Gemeente Amsterdam (Stadspas) en Studiezalen die ons helpen met het bereiken van onze doelgroep en ondersteunen met faciliteiten zoals communicatie kanalen en locaties.
  • Rabobank, die ons helpt door het kosteloos ter beschikking stellen van expertise en haar grote netwerk in onder andere de voedsel en agrarische sector en het verbinden van klanten van Rabobank met ons.
  • Collectieven zoals Flevofood en aangesloten boeren die ons ondersteunen bij het selecteren en leveren van de verse groente en fruit tegen redelijke prijzen.
  • Logistieke partners die ons helpen bij het inrichten en uitvoeren van onderdelen van de korte keten zoals transport en uitgifte vanuit loodsen in de wijk.
  • IT-experts zoals social enterprise Techgrounds die ons helpen met de ontwikkeling van ons online platform.

Hoe is Boeren voor Buren ontstaan?

Tijdens de lockdown in de corona crisis zagen we aan de ene kant Boeren met enorme voedsel overschotten en aan de andere kant Amsterdamse gezinnen in armoede. Drie mannen – werkzaam bij Rabobank, Studiezalen en Techgrounds – bundelden spontaan hun krachten en pakten het initiatief op om tweewekelijks 7000 kilo producten van de boeren te distribueren naar de stad: 250 (uitgegroeid naar 375) gezinnen ontvingen elke twee weken een pakket van 28 kilo groente & fruit met o.a. aardappelen, paprika’s, biet, ui, appelen, wortelen, witte kool, komkommer en tomaat. Na de eerste levering namen we onszelf voor om ook na de lockdown deze korte keten —direct van de Boer naar huishoudens in de stad— in stand te houden en beschikbaar te maken voor kwetsbare huishoudens. De stichting Boeren voor Buren was een feit.


Waarom willen wij helpen ?

In Amsterdam zijn er bewoners die iedere maand weer moeite hebben om rond te komen. Door de Coronacrisis zal dit aantal op korte termijn flink stijgen en dit heeft consequenties voor de voedselkeuzes die mensen maken, meestal leidend tot ongezondere keuzes (want vaak goedkoper). Tegelijkertijd hebben veel boeren in Nederland te kampen met voedseloverschotten en/of krijgen ze onredelijk lage prijzen voor hun groente en fruit dat bijvoorbeeld wat groter of kleiner is dan dat je normaal in winkels ziet. In het bij elkaar brengen van enerzijds het aanbod van gezonde producten van de boeren in de buurt en anderzijds kwetsbare bewoners gezond en betaalbaar voedsel kunnen bieden, zag Boeren voor Buren een noodzaak.


Hoe helpen wij ?

Wij verbinden de Nederlandse boeren met de Amsterdammers met een kleine portemonnee. Ons doel is ervoor te zorgen dat zij iedere week gezond voedsel kunnen kopen tegen lage en voor de boer redelijke prijzen. Doordat we de voedselketen verkorten en wij als stichting geen winst (willen) maken, kunnen de Nederlandse boeren een redelijke prijs krijgen voor producten. Omdat we in direct contact staan met de boeren, krijgen we wekelijks inzicht in welke producten er ‘over’ of ‘gunstig geprijsd’ zijn. Ook kopen we een diversiteit aan groente en fruit in, die wellicht niet de vorm of het formaat heeft van wat je gewend bent in de supermarkten te zien, maar wel net zo voedzaam en gezond is. We dromen ervan om volgend jaar ook mensen buiten Amsterdam hierin te kunnen voorzien.


Op welke manier opereren wij?

Boeren voor Buren staat voor een korte voedselketen. Nu heeft een maaltijd soms al 30 duizend kilometer afgelegd voor er een hap van wordt genomen. De agrarische productie is sterk gericht op export. Ons doel is een robuuster voedsel systeem te bouwen en evenwicht te brengen tussen de korte, lokale en de lange, internationale voedselketens. Wij staan in direct contact met de boeren uit de regio en zorgen dat hun producten met zo min mogelijk tussenschakels bij huishoudens met een kleine portemonnee terechtkomen. Dat kan alleen door samen te werken met de juiste partners op het gebied van logistiek, IT en gemeenten en overheden.


Waarom zijn we voorstander van een korte voedselketen?

De corona crisis heeft de kwetsbaarheid van de globale voedselketens blootgelegd. We zijn in Nederland erg afhankelijk geworden van de export. Nederland heeft een enorm aanbod en variatie aan voedsel dat door onze eigen boeren verbouwd wordt, dichtbij de steden en gebieden waar we wonen. Een kortere voedselketen helpt de CO2-uitstoot van de logistiek te beperken, zorgt voor een redelijke prijs voor de producent en vergroot het voedselbewustzijn. Bovendien zorgen wij met onze aanpak voor een korte en lokale voedselketen die goed is voor:

  • De boeren, want die krijgen een redelijke prijs
  • De bewoners van de stad, want die krijgen toegang tot betaalbaar, gezond en lokaal voedsel
  • Het milieu, want in vergelijking met de internationale keten, zijn minder transportkilometers nodig en we ondersteunen de duurzaam-ingerichte productiefaciliteiten van Nederlandse boeren

Wat is het verschil tussen de voedselbank en Boeren voor Buren?

De voedselbank levert complete voedselboxen voor huishoudens die geen geld hebben om boodschappen te doen. Toch is onze doelgroep wat anders; wij richten ons op de huishoudens die het niet breed hebben, maar wel enige koopkracht om hun wekelijkse boodschappen te doen. Wij verbeteren en vergroten de zelfredzaamheid van onze doelgroep. Wij bieden die huishoudens de laagst mogelijke prijs, waarvoor ze vers, gezond en lokale groente & fruit kopen. Daarnaast heeft de voedselbank een breed assortiment in haar pakketten, dus ook supplementen (potten en zakjes, rijst, etc). Boeren voor Buren levert alleen Aardappelen, Groente & Fruit.


Hoe kan ik als boer ook gaan leveren aan Boeren voor Buren?

We werken op dit moment samen met boeren uit de regio. Mocht je met ons in contact willen komen als boer stuur dan een e-mail naar info@boerenvoorburen.nl en je interesse doorgeven.


Heb je nog vragen ?

Vul dan het contactformulier in met je vraag en e-mail adres en dan zullen we je vraag beantwoorden. Ook houden we veel gestelde vragen bij en nemen deze op in deze lijst.